OdporúčameZaložiť web alebo e-shop

OZ KAMENICA Stará Kremnička

Stanica v minulosti

V súčastnosti najstaršia zachovalá fotografia žel. stanice. V popredí prechádza nákladný vlak SŽ s rušňami 534.01 a 524.1.

Autor fotografie je neznámy, pochádza z roku cca 1943.

zdroj: archív Múzejno-dokumentačného centra ŽSR VVÚŽ.


Mechanické vchodové návestidlo do stanice Stará Kremnička od Kremnice, ktore bolo po demontáži  zrekonštruované v MDC ŽSR, kde je teraz aj umiestnené.

zdroj: archív Múzejno-dokumentačného centra ŽSR VVÚŽ.


Havária nákladného vlaku z roku 1927 na žel. stanici v Starej Kremničke. Slepá koľaj pred tunelom Skalica.

 

 


 

Likvidácia následkov havárie nemeckého vojenského transportu z 27. 12. 1944 pred tunelom Skalica.

 

 


Železničná zastávka Stará Kremnička má pohnutú históriu i budúcnosť. Pôvodné budovy na zastávke boli postavené v rokoch 1911 - 1915 v strmom svahu Kamenice na vysokých oporných múroch. Budovy tejto stanice slúžili v Rakúsko - Uhorsku ako vzor pre stavanie staníc v tých časoch. Po zrušení personálneho obsadenia zastávky v r. 1995 prišlo k ničeniu objektov vandalmi a poveternostnými vplyvmi.

Zaujímavosti:

  • V minulosti sem 2 x do týždňa prichádzal cisternový parný vlak, aby naplnil vodnú jamu, z ktorej sa potom priebežne napájali pravidelné súpravy parnej trakcie.

Historické udalosti:

  • V októbri 1944, počas SNP, v čase útoku nemeckých vojsk na povstalecké územie sa do bojov pri obci Stará Kremnička prvýkrát zapojil pancierový vlak Štefánik, ktorý mal  postavenie pri tuneli Kečka, do ktorého sa vždy po paľbe stiahol. Po silnom a sústredenom nemeckom útoku ustúpil do Hronskej Dúbravy. Pri nemeckom útoku bola značne poškodená aj budova žel. stanice Stará Kremnička.

  • 27. 12. 1944  najväšsia tragická udalosť nemeckej armády. Z Vrútok bol vypravený nemecký vojenský transport (37 vagónov plných vojakov, streliva a vojenskej techniky), ktorý mal poškodené brzdy. Vtom čase bol z Hronskej Dúbravy vypravený osobný vlak, ktorý sa mal s transportom križovať v žst. Stará Kremnička. V snahe zabrániť zrážke vlakov, náčelník stanice odklonil nemecký vlak na slepú koľaj, kde v plnej rýchlosti (asi 100 km/h) narazil do železobetónového uzávera. Následne sa vlak vykoľajil, začal horieť a vybuchovať munícia, údajne zahynulo asi 370 nemeckých vojakov, len 7 sa zachránilo. Zahynul aj slovenský rušňovodič so svojim pomocníkom.

 

e-mail a sociálna sieť
Zdielať stránku
Hodnotenie webovej stránky
1 2 3 4 5
Google prekladač